3 Şubat 2011 Perşembe

Uzun Bacaklı Baba - Jean Webster

“Sayın Yetimleri Koleje Gönderen Nazik Hayırsever”

Judy, çoğumuzun kitaptan ziyade 90lı yıllarda TRT1’de yayınlanan Judy ve Uzunbacak isimli çizgi filmi ile tanıdığı ve o günleri anarken sıklıkla kullandığı karakterlerden biri.

Ailesi tarafından terkedilmiş ve katı kuralları ile tanınan John Grier Yurdu’nda yetişen Jerusha (Judy) Abbott 18 yaşına gelmiştir ve yetimhane kurallarına göre artık oradan ayrılmak zorundadır. Kendisine koruyucu aile bulamamış olan Judy hayatında ilk kez bir mucize ile karşılaşır ve yetimhane müdürü Bayan Lippett’ten yetimhanenin mütevelli heyetindeki bir hayırsever üyenin kendisini koleje göndereceğini ve tüm masraflarını karşılayacağını öğrenir. Ancak bu iyiliğin karşılığında bazı şartları vardır. Öncelikle Judy bu hayırseverin gerçek kimliğini bilmeyecektir. İletişimleri sadece Judy’nin “John Smith” takma ismine yazıp göndereceği mektuplarla olacak ancak bu mektuplar yanıtlanmayacaktır. Yazdığı mektuplar hem eğitimiyle ilgili bilgi verecek hem de yazarlık yolunda pratiklik kazanmasında da yardımcı olacaktır.

Judy, ismini dahi bilmediği bu adamı sadece bir kez uzaktan görür ve o esnada duvara yansıyan uzun gölgesi nedeniyle ona “uzun bacaklı baba” adını verir. Kolej, o güne kadar yetimhane dışına çıkmayan Judy için bambaşka bir dünyadır. İlk kez arkadaşları olur, kitapların çekiciliğine yakalanır ve sürekli okuyarak kendini geliştirir, ilk kez kendine elbise alır, ilk kez tatil yapma imkanı bulur ve bir çiftlikte tatil yapar. Kendine ait bir dünya oluşturmaya başlar. İlk aşkını da bu dünya içerisinde yaşar. Tüm bunlar yaşanırken uzun bacaklı babasına birçok mektup yazar. Bu mektuplarda günlük yaşamının ve eğitiminin yanı sıra yaşadığı kırgınlıkları, sevinçlerini, şaşkınlıklarını, kzıgınlıklarını en içten ve doğal haliyle paylaşır. Ve hiçbir zaman karşılık gelmeyeceği söylenen mektuplarına beklediğinden çok daha mutlu bir yanıt alır.

Her ne kadar yayınevi tarafından kapağına Çocuk – İlk Gençlik ibaresi konmuş olsa da “Uzun Bacaklı Baba” hepimizin keyifle okuyacağı bir kitap.


AJANDA Ocak sayısı yazımdan alıntıdır.

10 yorum:

  1. bu çizgi filmi ne kadar severdim anatamam
    blog dünyası sayesinde kitabı olduğunu öğrenip bi çırpıda okumuştum bu yaz
    sonra yine bu kitap ve bloglar sayesinde gerçek bi judy tanıdım =))

    YanıtlaSil
  2. Euphoric, sıralamamız aynıymış :)

    YanıtlaSil
  3. İlk gençliğimin başucu kitabı, kaç kez okudum kimbilir. Hala durur kitaplığımda okunmaktan eskimiş bir halde. Ama benim okuduğum minik boy bir Doğan Kardeş kitabıydı ve adı da Leylek Dede idi. geçen yaz tekrar aldım yukarıdaki kitabı ve aynı zevkle okudum. Hatta aynı yazarın bunun devamı niteliğinde Sally Mc Bride'nin öyküsünün anlatıldığı Sevgili Düşmanım ile birlikte. Başka okuyanların ve sevenlerin de olması çok güzel. Sevgiyle...

    YanıtlaSil
  4. Leylak Dalı, Sevgili Düşmanım'ı sizin blogunuzda görüp almıştım :)

    YanıtlaSil
  5. işte benim kitabım ve başrolünde oynadığım çizgi film:))) Ben önce çizgi filme hayran olup sonra kitabı keşfedenlerdenim. Sevgili Düşmanım'ı da okudum, o da çok zevkliydi.

    YanıtlaSil
  6. Sevgili Düşmanım'ı henüz okumadım ama onu da seveceğime inanıyorum :)

    YanıtlaSil
  7. Çocukluğumda izlediğim ve örgülü saçlarının resmini yaptığım kahramanım, google'a yazdım bu bloğu buldum teşekkürler...

    YanıtlaSil
  8. ela göz, yorumun için teşekkürler. dns ve blog taşımaya direndiğim için bugüne kadar sayfama girememiştim, yorumun gecikti bu yüzden...

    YanıtlaSil
  9. Bloglara girilemiyordu, girilmeye başladığını farkedince ilk aradığım senin bloğun oldu...Takipçinim. Nisanda okuyacağın kitapları ben de listeme aldım, senin kadar hızlı okuyamasam da...Ben Ayşe Kulin'in Nefes Nefese'sini bitirdim, Paulo Coelho'nun Elif'ini okuyorum...Nefes Nefese çok güzeldi...

    YanıtlaSil
  10. Ela göz, çok teşekkür ederim. Elif'i henüz okumadım ama Nefes Nefese'yi birkaç yıl önce okumuş ve sevmiştim.

    YanıtlaSil