9 Ağustos 2010 Pazartesi

İstanbul Hatırası

Ahmet Ümit, çok uzun süredir okumak istediğim ancak bir türlü fırsat bulamadığım bir yazardı. Birkaç ay önce yeni çıkan kitabının tanıtımını gördüğümde bir yerden başlamak gerek diyerek aldım "İstanbul Hatıra"sını. Kitabın kapağındaki fotoğrafın ve tanıtım yazısının da etkisi oldu elbette.

Kitap, aynı yöntemle gerçekleştirilen 7 cinayeti anlatmakta. Cinayeti işleyenler her kurbanın avucuna bıraktıkları sikkeler ile Byzantion'dan Constantinopolis'e, Konstantiniyye'den İstanbul'a önemli yapıtlara ve dönemlere dikkat çekmekte ve mesaj vermektedir. Komiser Nevzat, yardımcıları Ali ve Zeynep ile birlikte mesajı çözmeye ve katilleri bulmaya çalışır. Ahmet Ümit, tüm bu olayların ve hikayenin arka planına İstanbul'u yerleştirmiş. Bunu yaparken tarihin insanı sıkan anlatım tarzı yerine merak uyandıran bir anlatımı kullanmış. Kitabı okurken İstanbul gezi planıma yeni yerler ekledim. Daha önce adını duymuş olsanız dahi göz ardı ettiğiniz yerleri görmenizi sağlayan bir kitap. Bu haliyle de gerçekten başarılı bir kitap olmuş. Ayrıca yazarın diğer kitaplarını almam için yeterli bir referans oldu bana.

Polisiye, benim için yeni bir tür. Okuduğum kitap sayısı bir elin parmağı kadar. Belki de bu nedenle katili tahmin etme yeteneğim olmayabilir :) Kitaptaki katilleri öğrendiğimde bir an nefesimin kesildiğini hissettim. Masamdan kalktım klimanın olduğu bölüme yaklaştım ve pencereden gün batımını izledim. Kitabın etkisinden kurtulmaya çalıştım ama yok olmadı. Sonra tekrar masama döndüm, okumaya devam ettim. İşyerinde olmama, arkadaşlarımın seslenmesine, çalan telefonuma yani hiçbir şeye aldırış etmeden okumaya devam ettim.

Kitabı hem İstanbul sevenlere hem de polisiye sevenlere kesinlikle tavsiye ederim.

"Şehre bakıyorduk denizden. Sisler içindeydi İstanbul...Sisler içinde deniz... Sisler içinde teknemiz. Sultanahmet'in minareleriydi görülen, Ayasofya'nın kubbesi, Topkapı Sarayı'nın kuleleri. Hiç yağmalanmamış, yıkılmamış, kirletilmemiş gibiydi şehir. Bembeyaz bir sisle örtmüştü doğa, ne varsa görüntüyü çirkinleştiren. Güneş doğmadan bir anlığına beliren bir hayal gibi... Büyülü bir bulut gibi... Bir masal imgesi gibi... Yeni kurulmuş bir kent gibi... Taze bir başlangıç gibi... Genç, umutlu, güzel...

Yüksek miktarda Spoiler içerir :

Kitabı okuduktan sonra hemen Ceren'in spoiler kısmındaki yorumlarına baktım ve hemen hemen aynı şeyleri düşündüm. Sonra Yekta'nın karısı ve çocuğu ile ilgili kazayı çok sorgulamayışını Handan'ın üç arkadaş arasında bir tabu olmasına bağladım. Zeynep ile Ali'nin ilişkisi belki de öncelikli olmadığı için çok detaylandırılmamış olabilir diye düşündüm. Ancak Topkapı Sarayı bölümündeki x-ray kısmı bence de eksik kalmıştı. En önemli olaylardan birinin yaşandığı bölümdü. Biraz daha açıklayıcı olabilirdi. Ahmet Ümit'e sormak gerek bu kısmı :) Bir nokta için daha Ceren'e katılıyorum. Bence de bu kitabın filmi (usta eller tarafından) yapılmalı.

11 yorum:

  1. daha bugün acaba yazdın mı kitabı diye siteye girip bakmıştım:)
    gezi listesine kesinlikle benim de pek çok şey eklendi, aslında gittiğim yerlere bile yine gidebilirim zira daha anlamlı olacak gibi. sadece havanın biraz daha soğumasını bekliyorum .)
    ayrıca bir de şiddetle "patasana" okumanı tavsiye ediyorum.

    YanıtlaSil
  2. Ceren, sen de mutlaka görmüşsündür, Ahmet Ümit ve 3 otobüs dolusu okur kitabın geçtiği yerleri gezip gün sonunda kendilerini kitapta geçen meyhaneye atmışlar. Videosunu görmüştüm kitabı okumadan önce. Nasıl kıskandım anlatamam :)
    Şimdilik yeni kitap almıyorum. Önce evdekilerin en azından bir kısmı okunacak. Ama yasak bittiğinde ilk alacağım kitap Patasana olacak :)

    YanıtlaSil
  3. Birkac Ahmet Ümmit kitabi okudum simdiye kadar. Ben de iclerinden en cok Patasana'yi tavsiye ederim.

    YanıtlaSil
  4. Oklap Kütüphanesi, tavsiye için teşekkür ederim. Sanırım bu kadar tavsiyeden sonra yasak falan dinlemeyip alacağım bu kitabı :)

    YanıtlaSil
  5. evet gazetede okumuştum ama daha kitabı okumamıştım o zaman, ne kadar şahane bir şey yapmışlar di mi ya!!
    bi ara bu kitabı sevenler olarak toplanıp aynı geziyi yapsak mı ne.)

    YanıtlaSil
  6. benim de acilen bir Ahmet Ümit haftası yapmam lazım Patasana benimde yıllardır ilgimi çekiyor.İstanbul Hatırasını da okumadan olmaz ne de olsa tarihçiyim :)

    YanıtlaSil
  7. Ceren, bu fikir süper bence. Hatta sadece sözde kalmasın mutlaka gerçekleştirelim. Ama senin de dediğin gibi havalar serinleyince mesela Ekim gibi olsun :)

    thalassapolis, kesinlikle oku diyorum. Ahmet Ümit kitaplarını aldıktan sonra yeniden bir hafta düzenlemeyi düşünüyoruz :)

    YanıtlaSil
  8. Banu, sayende edindiğim kitabı zevkle okudum. Çok beğendim, tekrar teşekkür ederim. Bu Ahmet Ümit gezisini ilk gördüğümde aradım ama malesef yer yoktu. Ancak 2 hafta önce aradılar beni. eylül ayında tekrarlanacakmış. Eğer ararlarsa sana da haber veririm. Ama sizin düzenleyeceğiniz geziye de katılmak isterim:)

    YanıtlaSil
  9. Seda, benim için keyifti gerçekten :) Gezi için haber verirsen gerçekten çok sevinirim. Ben genelde kaçırıyorum etkinlikleri. Ayrıca Ceren'in fikrini uygulayabilirsek süper olur, haber veririm mutlaka.

    YanıtlaSil
  10. Yer yer eksiklikler olsa da harika bir kitap gerçekten. Doğruyu söylemek gerekirse ben de katili tahmin edemedim
    www.kitapkolik.net

    YanıtlaSil